radek211

PKS w województwie Śląskim

23 postów w tym temacie

Dyskusja o PKS w województwie Śląskim.

Można się pochwalić m.in. O liniach, pojazdach itp.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Gdzieś w województwie Śląskim jeszcze istnieje jakiś PKS? Myślałem, że PKS Katowice obsługujący jeszcze parę lat temu m.in. linię 292 był ostatnim przewoźnikiem tego typu prowadzącym czynne przewozy.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

PKS Gliwice, który można już nazywać raczej Feniks V, PKS Częstochowa chyba jeszcze ciągnie ;P.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Tak. Nasz Częstochowski jeszcze ciągle. W polsce chyba jeszcze poza Częstochowskim tylko Wieluński i Lubliniecki.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

I w Elbrągu jest dobrze ciągnący PKS ;)

Katowicki PKS istnieje, a Gliwicki przekształca się w Feniks V

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

No dobra, ale Elbląg nie w Śląsku. Choć PKS w Polsce to ogólnie wymiera.

Swoją drogą, formalnie to jest PKS Gliwice świadczy jeszcze przewozy pasażerskie, czy już wszystko pod nazwą Feniks V (nie patrząc na oznakowanie wozów)?

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie jeszcze istnieje PKS Gliwice ale głębszej sytuacji nie znam. Ale myśle że do końca 2014 każdy o nim zapomni i bedzie Feniks V ;)

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

PKSu w Gliwicach już nie ma, a Feniks V, to jakiś śmieszny twór stworzony z byłego PKSu Żary bodajże. Spójrzcie sobie na przykład tutaj, linia obsługiwana przez PKS Gliwice/Feniks V, w informacji o przewoźniku wpisane PKS Żary.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Bo ten Feniks V chce chyba połączyć wszystkie PKSy w jedno Feniks V.

Mówiąc marginesem przydało by się tak na Śląsku zamiast prywatnych gówien jeden WPK Katowice jak za starych dobrych lat :D

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Prywatne przedsiębiorstwa to bardzo dobry krok w przód. Na pewno pomoże nam w rozwoju komunikacji na śląsku. Prywaciarze kiedyś byli do kitu (czyt. same many NL2x2, etc.) teraz każdy z nich się rozrasta. Bardzo dobrze, że startują w przetargach. Przynajmniej wymuszają na PKM'ach jako-takiego rozwoju. Chociaż jak z drugiej strony sobie pomyślę to gdyby nie organizator czyli KZK GOP to komunikacja byłaby na znacznie wyższym poziomie niż jest teraz. PKS Gliwice czy tam Feniks V to jeden z wielu przykładów, że prywaciarz też może się rozwijać (czyt. zakup nowych Sorów. ). Pod tym względem Feniks nie ustępuje chociażby takiemu pkmowi gliwice który w ostatnim czasie kupuje same słabe, bezużyteczne SU15. Poza tym czego my oczekujemy od prywatnego przedsiębiorstwa skoro nie dostają oni żadnego dofinansowania z gminy? PKMy mają tego dużo, a mimo to kupują słaby tabór. Według mnie Feniks V to nie jest przykład śmiesznego tworu, a jest przykładem dobrze prowadzonego prywatnego przedsiębiorstwa.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Do zakupu SORów, warto dodać wcześniejsze zakupy Irisbusów, ale to za PKSu.

Co do prywaciarzy. Niestety, Feniks jest jednym z nielicznych posiadających względny tabor. Widzę takiego Nowaka na 83, to jednak teoria samych NL2x2 ma mocne uzasadnienie. Pawelec - masa NL2x2, trochę heblowatych MAZów... Rudpol - pierw same Solarisy, teraz ten szrot Irisbusowy. Kłosok to poezja sama w sobie - obok ciekawych MAZów, są też trupowate Solarisy U18. Transgóru, czy tam Meteorexu nie chcę wyliczać, bo tam niezbyt fajnie się mają.

Co do PKMów - nieudolne katowice pokazują że da się prowadzić PKM z trupami :).

PKM Tychy idzie w kierunku MAZów - ciekawe posunięcie.

Gliwice, obok Jaworzna (mojego wzoru, ponad wszelkimi rankingami), są najlepiej zarządzanym PKMem. Za nim plasuję na drugiej pozycji Świerkol i Sosnowiec.

KZK GOP i poprawa jakości... JAK?

Przetarg na 3 lata nie zachęca do kupna trwałego wozu, a tylko zapchaj dziury, rocznik spełnij, i jeździj przysłowiowy NL202.

A jak grubszy przetarg, na ciekawszych warunkach to pod co, jak nie pod PKMy? Tutaj tylko bronią się prywaciarze tworząc konsorcja.

Moim zdaniem prywatne firmy lepiej sobie radzą na własną rękę, gdy same muszą zorganizować połączenie, np. Inter/Unibus na trasach do Krakowa, czy ten nowy z biletami za 6 zł.

Co do bezużyteczności SU15 - jak GOP pozwala... Też ich nie lubię. Cieszy mnie fakt że na 111 KZK wymagał wozów dwuczłonowych. A jak widzę jakiegoś sztywniaka na linii z Gliwic do Katowic to szlag mnie trafia.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli już tak wymieniałeś każdego prywaciarza to może odrobinę mojego zdania:

Nowak - tutaj są same many NL ale chyba przyczepić się nie można? Większość z nich jeździ na zlecenie MZKP, a to oznacza, że niczego lepszego nie ujrzymy jeszcze przez baaaardzo długi okres czasu. Poza tym są one raczej dobrze utrzymane. Nie mogę się do niczego doczepić, przyjeżdżają zawsze na czas, a nawet często są przed czasem... Kierowcy są uprzejmi, można z nimi pogadać. ;) przynajmniej na 83.

Meteor/Irex - ta zajezdnia mnie trochę dziwi bo ilekroć razy pada, tyle razy powstanie i sprowadzi coś dziwnego do siebie. Na pewno na + są U12 z tej zajezdni. Może nie są one w zbyt dobrym stanie wizualnym (może poza #881 bo on akurat po odnowie jest naprawdę w porządku) ale utrzymują jakiś tam poziom. Na pewno lepszy niż ten z zajezdni o której pisałem wyżej.

Rudpol - tutaj widzę same nowe solarisy, może czasami jakiś Maz ale to już rzadko. To kolejna z zajezdni która pokazuje, że jak się chce to można nawet uzbroić się w jedne z nowszych solarisów. Są wygodne i ogólnie przyjemne dla oka.

Kłosok/AŚKA - jakie autobusy tacy kierowcy. Same cuda tam jeżdżą. Różne dziwne mazy, many, solarisy... NIC mi sie w tym przewoźniku nie podoba. Autobusy są w strasznym stanie począwszy od manów na 111 skończywszy na heblowatych manach/mazach na 89/234. Kierowcy przeważnie niezbyt mili, a rozkład to chyba coś czego na oczy nie widzieli. :D

Pawelec - uważam, że jest bardzo dobrym przewoźnikiem. Ma względnie nowy tabór, a many NL są w bardzo dobrym stanie. Pomijając może kilka odmieńców które są po prostu zarżnięte przez kierowców. Czyli innymi słowy przewoźnik jak przewoźnik.

Co do PKM-ów: według mnie najlepszy jest świerklaniec później sosnowiec, gliwice, katowice... ten ostatni mnie coraz bardziej zadziwia. Widzę coraz więcej Ikarusów, nówki są coraz szybciej zarżnięte. Nie mają chyba dobrych kierowców i mechaników.

Rozmowa miała być o PKS-ach ale wywiązała się jak zwykle minimalnie odbiegająca dyskusja xD. No ale co tu dużo mówić PKSów już nie ma... znikają jeden po drugim, a powstają nowe - dobre firmy typu Unibus, PolskiBus... :)

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Nowak - wiekszość zadbana - cześć trupów, lepiej się trzymają rozkładu niż w czasach Ampexu. W zeszłym roku spotkałem niezbyt mile nastawionego kierowcę na 83.

Meteor/Irex - na + wspomniane SU12 i dodam od siebie SU15 #772 (taki sam ma Transgór, kolorowy). SU15 ex W-wa to dno, MANy NG z Francji nie trafiają do mnie.

Rudpol - mam wrażenie że nie masz za bardzo pojęcia o tej firmie. MAZów żadnych nie mają, a TWB potwierdza tylko jednego na wypożyczeniu w 2009 roku. Aktualnie ma 6 Irisbusów, oraz 2 MANy NL313-15. Mieli spore problemy przez wakacje - z powodu braku kierowców nie jeździli, tworząc dziurę w rozkładzie.

Kłosok /pozwolę sobie rozdzielić/ - znam kilku miłych kierowców, z którymi można porozmawiać. Co do rozkładu - na 111 to faktycznie różnie, ale często mam wrażenie że coś kojarzą do czego służy, a na 23 - takie mamy korki.

ASKA - katastrofa, jeden z najgorszych / jak nie najgorszy przewoźnik w Rudzie Śl. Sytuację minimalnie ratują MAZy.

Pawelec - moim zdaniem jest kilka fajnych NL2x2, reszta trupy, a większość NL2x3 to heble.

PolskiBus to inna bajka, bo ta firma to tak jakby kolejny oddział MegaBus.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Warto mówiąc o prywaciarzach przytoczyć pewną przygodę jaka przydarzyła mi się na linii 154 (i dlaczego więcej nie pojadę ASKĄ), otóż chciałem szybko się dostać na przystanek na Mikołowskiej, a skoro były korki myślałem, że kierowca pojedzie po najkrótszej możliwej drodze (tak jak jechałem kilka dni wcześniej Rudpolem), ale się myliłem. Nie dość, że pojechał aż pod Punkt 44 to jeszcze wysadził jakiegoś gościa na przystanku w pobliżu. Warto zauważyć, że następny przystanek po Mickiewicza (gdzie wsiadałem) to Mikołowska, więc kierowca ASKI narobił kilka dodatkowych kilometrów jadąc dookoła co skutkowało spóźnieniem na 11 do Piotrowic (a wątpię żeby szanowny pan wpłacił karę za zmianę trasy). Parę dni później widziałem Solarisa Rudpolu na 154 i jechał koło Galerii Katowickiej (czyli po najkrótszej drodze).

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Grot, rudpola rzeczywiście dobrze nie znam. Kiedyś na jakiejś z jego linii widziałem niebieskiego maza dlatego jakoś mi się to zapamiętało.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

To jeszcze ja się wypowiem trochę nt. PKMu Gliwice bo go zgnoiliście trochę.

PKM idzie w dobrą stronę. SU15 przyszło dlatego gdyż miały zastąpić Ikarusy 280 (mają one 16m, a SU15 15m). Te Solarki miały iść na 81(wiadomo jak sie skończyło),32,126,jeden plan 47,197(jedn plan),699,194 (jeden plan). Biorąc też pod uwagę to że Gliwice nie mają dofinansowania od Unii to maja dobry tabor i dobrze sobie radzą. Na liniach do Katowic mają się nie pojawiać, wyjątkowo w weekendy. Kiedyś one tam sobie radziły bez problemu ale dzięki KŚ wiadomo jak to sie kończy. Na tych liniach jest zauważalne kiedy jest przestój KŚ (jak jeździ normalnie to jest pusto (mówię o 840)). Autobusy (#81-#99) są zajechany przez kierowców ale to ich sprawa. Prezes to zauważył i zaczyna reagować co jest dobre. To chyba tyle o Gliwicach.

Katowice to porażka wieczne problemy taborowe, mimo dofinansowania.

Świerklaniec, jeden z najlepszych przewoźników, dzięki dofinansowanie bardzo sie odbudował i to duzy plus.

Sosnowiec od początku jest dobrym przewoźnikiem i to prędko sie nie zmieni ;)

Tychy idą w Mazy a to zła droga.

Odnośnie prywaciaków wypowiadać sie nie bede ;)

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

A ja wam powiem tyle, że Meteor to była klasa... ;)

Doskonały obraz tego, co może się stać z dobrze prosperującą firmą przez idiotyczne czasami decyzje i skąpstwo. Teraz jest niby Irex, Meteor teoretycznie zniknął. Jednak na mikołowskim dworcu wszystkie busy Irexu/Meteora mają logo tego drugiego przewoźnika. To cieszy, tak samo opinia ludzi na ich temat.

Wracając do tematu PKS'ów, wtedy chociaż wszystko było w miarę sprawiedliwe na moje oko. A teraz organizatorzy (np. MZK Tychy) takie cuda wianki wymyślają, że jest to po prostu karygodne. Pomijam już fakt ewidentnego ustawiania przetargów itp.

Były Katowice, co jeździło? Ogórek. Była Wieś Wiejska, co jeździło? Ogórek...

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Pamiętam jak jeździłem z rodzicami i dziadkiem dosyć często 45 do Łazisk i muszę szczerze powiedzieć, że nic tak nie cieszyło jak nadjeżdżający autobus Meteoru, bo wiadomo było że będzie wygodna jazda do domu. Szkoda mi bardzo tego przewoźnika.

Odnośnie PKSów, o wiele bardziej wolałem gdy 292 obsługiwało PKS Katowice. Ten Mercedes o świetnie usprężynowanym zawieszeniu i te nietypowe siedzenia wewnątrz. Szkoda, że linię przejął Pawelec na Mazach. Ale niedługo przetarg, mam nadzieję że wyślą na tą linię coś lepszego.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ja tam z Meteorem nie mam dobrych skojażeń :P

Co do PKSów, o Katowicach niewiem a u mnie zaczyna się Feniks V. Chodź dzis na 111 pojawił się biały Man z PKSu Gliwice :o

Jednak jeszcze on istnieje xD

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ja z PKS Katowice i ich współpracę z KZK GOP kojarzę z Mercedesami, takimi pancernie wyglądającymi, wiekowymi itp.

Co do Meteora - dobrze kojarzę z 14, nie mam złych wspomnień. Pamiętam że to chyba pierwsza niska podłoga w Mikulczycach, która pojawiała się regularnie.

Pamiętam że było jakieś takie hasło: "Komfort i bezpieczeństwo w podróży", miały nowsze kasowniki... Nie, wówczas nie byłem miłośnikiem, a dzieckiem, ale coś takiego kojarzę. Potem kojarzę że robiło się gorzej, potem połączenie z Irexem, na 14 podniosło jakość przewozów (MANy NL2x3, szaro-czerwonawe, świetny MAN NL #638 ). Potem te wozy znikły i pamiętam też Jelcze - #814, #836 - moje ulubione. Wiem że były też #817 i chyba #822. Można by poszperać na TWB, tam jest dość dobre archiwum.

Z czasów które ledwie co pamiętam to wiem że na 14 chodził czasami #853 - Ikarus 280, przerobiony teraz na 280/A.

Kojarzę też jakieś wypożyczenia, były to niebieskie autobusy - chyba Jelcze M11, możliwe że jakiś Ikarus 260, one były zgnite i śmierdziały. To był tak jakby kryzys dla mnie.

Hm... Pewnie i tak już zanudziłem, za bardzo się rozpisuję, aż mi wpadl pomysł na opisanie Transkomu, ale to sobie odpuszczę ;)

Co do PKSów - warto może wspomnieć o PKSiS Oświęcim, który NIE WIEM jak funkcjonuje, ale ma linie w Tychach i Bieruniu, choć sam Oświęcim leży w Małopolskim.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Co do PKS-ów wiem że działa PKS Bielsko Biała ostatnio kupili dużo Autosanów, PKS Racibórz głównie Mercedesy i PKS Lubliniec dużo H9

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

PKS częstochowa jest biedny i przenoszą go do kłobucka


głównie dużo autosanów A1010T Trampków i mają jednego H9 i A1012T kiedyś mieli dużo Jelczów L11 M11

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.