Tomasz99

Autobusy elektryczne w Krakowie

18 postów w tym temacie

Jak zapewne wiecie, użytkownicy z Krakowa i nie tylko :), od 29 kwietnia tegoż roku w Krakowie na linii 154 (Dworzec Główny Zachód- Prądnik Biały) jeżdżą autobusy elektryczne. Jest to pierwsza linia w Polsce, którą obsługują autobusy elektryczne. Linię obsługują:

mpk77_01.jpg

- 2 autobusy Rampini Alé EL

rampini5.jpg

mpk77_19.jpg

rampini2.jpg

Małe autobusy mające ponad 7 metrów długości, mogące pomieścić 42 osoby ( 13 miejsc siedzących) . Mogą się rozpędzić do prędkości 62 km/h. Pomiędzy ładowaniami mogą przejechać ok.150 km. Są wyposażone w pantografy, więc mogą być ładowane np. na pętlach. Zostały wypożyczone z Wiednia, a wyprodukowane przez włoską firmę Rampini. Mają numery taborowe #DK603 oraz #DK604. Pasażerowie (przynajmniej niektórzy) nie lubią tego autobusu ze względu na długość i pojemność. Usłyszałem od takich ludzi pierwsze przezwisko ,,pudełko". Są najczęściej spotykanymi elektrykami na tej linii.

-AMZ CS10E CitySmile Electric

mpk77_08.jpg

mpk77_11.jpg

amz4.jpg

10-metrowy autobus elektryczny wyprodukowany przez polską firmę AMZ Kutno. Może pomieścić 83 osoby. Ma 24 miejsca siedzące. Może pomiędzy ładowaniami przejechać ok. 240 km. Jego numer taborowy to #DK601.

-Solaris Urbino 12 Electric

solaris612.jpg

mpk77_15.jpg

solaris610.jpg

12-metrowy autobus elektryczny wyprodukowany przez firmę Solaris. Może pomieścić około 100 osób. Ma 31 miejsc siedzących. Posiada dotykowy pulpit. Pomiędzy ładowaniami może przejechać ok.150 km. Jego maksymalną prędkością jest 50 km/h. Jego numer taborowy to #DK602. Z tego co wiem to jest lubiany przez pasażerów.

-Škoda Perun 26BB HE

solaris622.jpg

solaris623.jpg

12-metrowy autobus elektryczny. Autobus rozpoczął jeździć po Krakowie od Lipca. Nadwozie oraz podwozie pojazdu zostało stworzone przez firmę Solaris, a wyposażenie przez czeską firmę Škoda Electric. Autobus ma 27 miejsc siedzących. Posiada pantograf taki jak w Rampini. Jego maksymalna prędkość to 70 km/h. Jego numer taborowy to #DK605. W Krakowie jest już Solaris Electric z tym samym podwoziem i nadwoziem, co czeski autobus. Różnią się tylko wyposażeniem elektrycznym. Ja osobiście skrytykowałbym w tym wozie siedzenia. Są strasznie niewygodne(przynajmniej według mnie).

-SOR EBN10,5 CITY Electric

sor13.jpg

sor15.jpg

sor12.jpg

Blisko 10,5 metrowy autobus elektryczny marki SOR .

Jeździ w Krakowie od końca Lipca. Ma 19 miejsc siedzących. Może się rozpędzić do 80 km/h. Posiada 3 drzwi. Otrzymał numer #DK606.

Wszystkie autobusy elektryczne są przypisane do zajezdni Wola Duchacka.

Można je już również czasem spotkać

na linii 115 ( Dworzec Główny Wschód- Witkowice).

Te autobusy będą testowane do kupienia przez MPK Kraków, ze środków Unii Europejskiej, 10 autobusów elektrycznych.

Który autobus elektryczny z wymienionych, według Was jest najlepszy, ma największe szanse na zwycięstwo w przetargu ?

Zapraszam do komentowania :).

Zdjęcia są z kmk.kraków.pl.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ogółem Rampini Alé EL odpadnie, bo faktycznie wygląda jak pudełko i strasznie mały jest. Natomiast AMZ CS10E CitySmile Electric oraz Solaris Urbino 12 Electric, to jedna i ta sama cholera. AMZ ma środek zerżnięty z Solarisa, ba... To chyba nawet ta sama osoba stworzyła w AMZ wnętrza co w Solarisach. Jeżeli chodzi natomiast o dystans oraz Vmax, AMZ wychodzi na prowadzenie.

Osobiście powiem, że jeżeli taki przetarg miałby być w Szczecinie, to czytając specyfikacje techniczne pojazdów + opinie pasażerów + opinie MKM'owców... Powiem tylko...

A M Z !

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ale trzeba brać też pod uwagę, jaka ilość pasażerów jeździ na linii, i czy sprawdzać się będą 10-metrowe AMZ'ety.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Też uważam że AMZ jest lepszy. Może i mieści mniej osób ale pokona dłuższy dystans bez ładowania. No i oczywiście nie trzeba tak często wracać do zajezdni. To co mi się w Rampini podoba to pantograf i moim zdaniem powinny być w pozostałych autobusach.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

@up problem zajezdni z tego co mi się wydaje nie występuje ponieważ została stworzona stacja do ładowania na jednej z końcówek.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Wiem że Rampini ma możliwość ładowania w mieście dzięki pantografowi. Jeżeli jest też możliwość ładowania dla pozostałych to możliwe że Solaris wygra.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

@up:

Tylko Rampini mają pantografy, więc tylko one mogą być ładowane na Pawiej, reszta w zajezdni.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Generalnie to uważam, że takie autobusy elektryczne w naszym mieście się nie sprawdzą. Zbyt mały zasięg je po prostu zabija.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dlatego powinni montować pantografy w solarisach. Jeżeli tego nie zrobią i będą chcieli autobus elektryczny to myślę że wybiorą AMZ.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

A co ma piernik do wiatraka? Nie ważne czy to będzie pantograf, płyta, czy kabel. Zejdźcie na ziemie. Wiadomo że na przystanku z patykiem będzie mógł się podładowywać, ale na ile to 2min. ładowanie starczy? Przecież nie na 100km...:22 Annoyed:

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Wiadomo że żaden autobus nie będzie ładował na przystanku. No może to by się sprawdziło w Mercedesach podczas szczytu bo strasznie długo trzeba czekać aż wszystkie drzwi się zamkną. Na ul. Pawiej autobusy nie stoją 2min. tylko więcej więc wtedy mają czas. Nie wiem ile min jest postoju ale podobno wystarczy kilka min. aby podładować baterię. Takie rozwiązania sprawdziłyby się w Solarisie, Wiadomo że nie naładuje się tak szybko ale zawsze dłużej może pojeździć bez konieczności zjazdu do zajezdni.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Te Rampini ładuje się tak, że jeden ładuje się z godzinę, może więcej na Pawiej, a w międzyczasie na trasę wjeżdża jakiś inny autobus elektryczny lub czasami normalny na benzynę, a potem ten ładowany elektryk wraca na trasę i wymienia tamtego.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem AMZ jest najlepszy, bo jest polski, można nim długo przejechać pomiędzy ładowaniami i ma wnętrze rodem z Solarisa. Miałem okazję się nim przejechać, a przemiła pani kierowca zaprosiła mnie do kabiny kierowcy.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

A Solaris to nie polski? Mi się nie podoba w AMZ wnętrze bo to jest właśnie od Solarki. Przecież mogą zaprojektować własne. Na szczęście z zewnątrz wygląda inaczej. Co prawda tył jest trochę solarisowy ale można przymknąć oko. Bardzo fajnie ma zaprojektowany przód.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ja jestem za Solarisem. Śledzę jak te autobusy się sprawują od kiedy przyjechały na testy :)

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ja jestem za AMZ-em. Już mam dosyć widoku ciągle tych Pożarisów. A swoją drogą ciekawe, czy jak nie wygra Solaris, to też to zgłosi do KIO, czy gdzieś tam.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Zaktualizowałem pierwszy post, bo już od wakacji jeżdżą nowe dwa autobusy elektryczne.

Zapraszam do komentowania :).

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

No tymi elektrykami to ja się sporo najeździłem. Cieszyłbym się z Solarisów, bo są ładne, przyjemnie się nimi jeździ i są sprawdzone. Stwierdzenie "pożaris" w naszym przypadku nie ma prawa bytu, bo w Krakowie palił się tylko jeden z stukilkudziesięciu. :P 

Jeśli chodzi o AMZ - jestem za. Niby "małe doświadczenie" jak to ujęło MPK, ale również przyjemnie się nim jeździ, a z tego co wiem od pewnego kierowcy, również dobrze się sprawuje.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.