JemCebuleJakJablko

Kraków: Rok 2016 - masowa wymiana taboru autobusowego

6 postów w tym temacie

Witajcie!

Ledwo co zakończyły się odbiory wszystkich pes 2014N "krakowiak" (foto0) które zrewolucjonizowały transport na najbardziej obleganych liniach tramwajowych, a już przyszedł czas na autobusy.

Ten rok upłynie pod hasłem kilku przetargów rozpisanych przez MPK, które już zostały zakończone, trwają lub są planowane na najbliższe miesiące.

Liderem jest firma Solaris z Bolechowa pod Poznaniem. W ostatnich miesiącach wygrała bowiem przetargi na:

- 60 autobusów 12 metrowych EURO6;

najpewniej będą to urbino 12 IV generacji (foto1) dla linii aglomeracyjnych; zapewne zastąpią one dużą część wysłużonych Jelczów  i Scani Omnicity (foto2, foto2.5), pojawić się mają w komplecie przed sierpniem,

- 4 autobusy elektryczne 8,5 metrowe dla linii 154;

przetarg rozpisany na podstawie doświadczeń z ubiegłorocznych testów z udziałem mark Solaris-Skoda, AMZ, SOR i Rampini.

- 1 używany autobus elektryczny 12 metrowy

trwające jeszcze:

- 12 autobusów 18 metrowych hybrydowych m.in dla linii 172 - w zasadzie przesądzone że wygra solaris,

obecnie po mieście kursuje już jedna sztuka, która została kupiona po testach (foto3)

- 15 autobusów 8,5 metrowych EURO6 trudno powiedzieć kto wygra, oprócz solarisa proponujacego urbino 8,9LE (foto4) jest to konsorcjum Ursusa i AMZ proponujące Autosana SanCity 9LE (foto5)

Z jednej strony cena konsorcjum jest niższa, ale przez kryteria techniczne może wygrać Solaris. Dostarczone autobusy pozwolą na wycofanie cześci krakowskich Jelczy Vero (foto6)

W przygotowaniu pozostaje jeszcze przetarg na 20 elektrycznych 12 metrowców - w ciemno można typować solarisa.

W ostatecznym rozrachunku, przez najbliższe 2 lata w naszym mieście pojawi się 107 autobusów dofinansowanych z UE.

Zapraszam do dyskusji!

foto0

400x212krakowiaktramwaj.jpg?1443141347 [/img]

krakowska pesa na linii 50 KST (krakowski szybki tramwaj)

foto1

400x300http://plockibus.pl/wp-content/uploads/2015/12/IMGP4860.jpg[/img]

solaris urbino 12 IV w Płockim malowaniu

foto2

400x261http://www.mpk.krakow.pl/upload_i//tabor/autobusy/j121mb.jpg[/img]

krakowski jelcz m121mb

foto2.5

400x300http://galeria.pestka.info/data/media/2/Scania_CN113CLL_nr_PS045.jpg[/img]

krakowska scania cn113cll

foto 3

400x267http://img.interia.pl/biznes/nimg/r/x/Solaris_Urbino_Hybrid_6534883.jpg[/img]

krakowski hybrydowy solaris urbino 18

foto 4

400x265http://busglobe.com/images/194.jpg[/img]

solaris 8,9LE w mielczańskim malowaniu

foto 5

400x267http://www.autosan.eu/upload/aktualnosci/swidnica_9le.jpg[/img]

Autosan sancity w świdnickim malowaniu

foto 6

400x267http://www.mpk.krakow.pl/Data/Files/_public/mpk/wynajem-pojazdow/img/vero.jpg[/img]

krakowski Jelcz Vero

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Skąd takie informacje?

Te nowe Solarisy 12 IV raczej wymienią część Jelczy M121MB ( rok produkcji: 1998-2002) , ostatnie pozostałe Scanie CN113CLL ( rok produkcji: 1994-1999) oraz słyszałem, że ponoć Scanie CN94UB "OmniCity" ( rok produkcji: 2000). Te Solarisy II generacji ( nie I ) są jeszcze stosunkowo nowe, w porównaniu z tymi wymienionymi ( rok produkcji: 2004) -niecałe 12 lat i już wycofywać?

Z nimi na razie nie ma aż takich problemów, są 100% niskopodłogowe, co się ceni, a wymienione przeze mnie, oprócz wyeksploatowanej OmniCity, mają udział ok.60% niskiej podłogi. 

Póki co, nie widzę sensu wycofywać tych Solarisów. W tym mieście autobusy są średnio eksploatowane przez  ok. 18 lat z pewnymi wyjątkami np. Vero, ale to wynika m.in. ze złego stanu technicznego, braku części zamiennych i serwisu, ponieważ producenta już od 2008 roku nie ma.

Jaki Solbus? Chyba SOR :D . Alpino???? Nie ma takiej marki. Jeśli chodzi o model, to Solaris Urbino 8,9 Electric ( nie ma Alpino elektrycznego) .

W testach brały udział elektryki marki Solaris ( 8.9 oraz 12), AMZ, Rampini, Skoda, SOR.

Używany Urbino 12 Electric już został dostarczony przez Solarisa, a te Solarisy Urbino 8,9 Electric do czerwca/lipca.

Mam nadzieję, że Solaris wygra na MIDI-ki, bo nie chciałbym następnych Autosanów z silnikiem, który powoduje wibracje w całym autobusie, no chyba że coś się nauczyli przez te lata.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Skąd takie informacje? (...) nauczyli przez te lata.

Dzięki, poprawiłem. 

Całkowicie zapomniałem o jelczach i scaniach, faktycznie racja. Tak to jest jak się siedzi w Hucie i strefowiec równa się urbino 12 z Bieńczyc, ew. Vero.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Podpis pod zdjęciem się nie zgadza, nie cn113cll a n113cll. 

Osobiście bardzo nie podoba mi się robienie z Krakowa drugiej Warszawy i pchanie Solarisów na siłę, bo "dobra" marka "polska"... 

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Pałza, mylisz się. Te Scanie to właśnie CN113CLL. :P

Z resztą się zgadzam. Zakup 10 Solarisów IV gen rozumiem, ale aż 60? Przecież to nowość, ta generacja nie jest żadnym pewnym dobrym wyborem... Oj żeby nie były tak awaryjne jak Krakowiaki...

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Czary mary wywalono 640, 646, 649, 651, 652, 654-662, 664, 665, 667, 668, 670 ze smrodów pod nazwą "Jeldż", a Scanie PS047, 052, 145, 147, 154. Powinni ich więcej wyciąć.

A nowe 77 przegubów wygrał Solaris, a wszystko wskazywało na Mercedesa.

Odkop :c

 

Proszę pisać poprawną polszczyzną. Na chwilę obecną bez ostrzeżenia. /wamp1992

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.