kych0

Instrukcja obsługi pulpitów.

35 postów w tym temacie

Tutaj rozszerzona wersja obsługi lecz po niemiecku KLIKNIJ TUTAJ

SD77

sd77.jpg

SD80

sd80.jpg

SD81

sd81.jpg

SD85

sd85.jpg

SD86

d86c.jpg

SD92

d92e.jpg

(1) Prędkościomierz w km/h

(2) Licznik przebiegu w km

(3) Hamulec postojowy, może być używany z [.]

(4) Kluczyk| stacyjka [Przełacznik]

(5) Włącznik/wyłacznik akumulatorów

(6) Starter– [M])

(7) Silnik Shutdown - [M] musi być wciśnięty, aż silnik jest wyłączony.

(8) światła ostrzegawcze/awaryjne

(9) Przełączniki skrzyni biegów

(10) Hamulec przystankowy

(11) Przełącznik do drzwi

(12) Kontrolka przystanku na żądanie

(13) Możliwe że to będzie tzw. przyklek. Kinderwagenschalter ?? << nie wiem jak to by mozna było przetłumaczyć :P

(14) Hamulec przystankowy w D92

(15) Mikrofon-Fußtaster, kann auch über das Kupplungspedal oder die Taste [Q] betätigt werden.

(16) Rozkłąd jazdy

(17) IBIS-Sterownik

(18) Wskaźnik ciśnienia, ostrzeżenie: Jeśli wskaźnik znajduje się w pozycji pionowej nie ma wystarczające ciśnienia, pojazd nie może być uruchomiony

(19) Manometr - wskaźnik poziomu ciśnienia w układzie hamulcowym

(20) Temperatura cieczy chłodzącej

(21) Wskaźnik ilości paliwa

(22) Wskaźnik ciśnienia oleju

(23) Kontrolka powiadamiająca ze pojazd nie jest gotowy

(24) Kontrolka tylnych drzwi

(25) Kontrolka włączonego hamulca

(26) Kontrolka poziomu wody (nie działa?)

(27) Kontrolka temperatury oleju w skrzyni biegów (nie działa?)

(28) Kontrolka akumulatora

(29 Kontrolka świateł

(30) Kontrolka kierunkowskazów

(31) Kontrolka "wózek"

(32) Kontrolka smarowania

(33) Kontrolka „ABS“ (tylko D92).

(34) Kontrolka „ASR“ (tylko D92).

(35) Wskaźnik "zawór awaryjny" (z D88, nie pracuje, ponieważ zawory awaryjne są również wolne od pracy)

(36) Wskaźnik "E-Gas" (w D88, bez funkcji)

(37) Podgrzewacz

(38) „Dauerbremse Direkt“ (links) und „Ein-Aus“ (rechts, nicht beim D92)

(39) Włączniki świateł, można użyc naciskając [6], [7], [8] [9]

(40) Przełącznik nożny świateł drogowych (tylko SD200), jest zazwyczaj bardziej praktyczne naciśnięcie klawisza [F].

(41) Dźwignia kierunkowskazów, w D92 zintegrowana w wycieraczkami, patrz pt.42

(42) Włącznik wycieraczek przedniej szyby, zintegrowany z kierunkowskazami w D92. Również włącznik do spryskiwaczy w wycieraczkach.

(43) Przedni wentylator

(44) Regulacja ogrzewania/nawiewu

(45) Włącznik obiegu ogrzewania (nagrzewnicy)

(46) Ogrzewanie lusterek (nie działa ?)

(47) Chłodzenie silnika

(48) Tylne światło przeciwmgielne tylko D92

(49) Przełącznik ASR. Możesz wyłączyć system ASR tylko w D92.

Jeśli ktoś zobaczy błędy w tłumaczeniu to proszę pisać w tym temacie, chętnie zmienimy jeśli będzie one poprawne :)

Frazy do dokładniejszego tłumaczenia:

„Dauerbremse Direkt“ (links) und „Ein-Aus“ (rechts, nicht beim D92)

(39) Lichtschalter, Sie können auch die Taste [6], [7], [8] und [9]

verwenden.

(40) Fernlicht-Fußtaster (nur SD200), es ist meist praktischer, die Taste [F] zu drücken.

(41) Blinkerhebel, ab dem D89 ein Kombihebel, mit dem auch die

Scheibenwisch-Waschanlage bedient wird

(42) Scheibenwischerschalter, ab D89 im Blinkerschalter integriert. Den Schalter „Ein-Aus“ können Sie auch mit [W], den Schalter „Intervall“ auch mit [shift] + [W] und den Wascher auch mit [strg] + [W]

betätigen.

[mod]Zmieniona nazwa tematu/Omni[/mod]

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś może rozwinąćpunkt 44 które dźwignie i przyciski do czego?

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

13 - Jak na moje to nie przyklęk, a bezpośrednie otwarcie tylnych drzwi :)

mseifer - dźwignia z czerwonym kółkiem służy do regulacji ogrzewania w autobusie, ta z prawej do wdmuchiwania świeżego powietrza (tego nie jestem pewien, więc jak coś to proszę mnie poprawić), działania reszty dźwigienek nie jestem pewien, ale z reguły wystarczy ustawić tylko tą z czerwonym kółkiem, potem tylko kontrolować tempertaturę - jak za duża, odjąć 'mocy', wyłączyć ogrzewanie na pulpicie, pootwierać okna (jak dużo za dużo), jak za mała - dodać 'mocy', włączyć ogrzewanie i będzie si.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

zenedykt - wielkie dzięki za wyjaśnienie ;)

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Zenedykt ma racje. Też mi się tak zdawało, że punkt 13 to nie przyklęk bo w piętrusach to chyba nie ma raczej przyklęku i w tamtych czasach chyba nie było tak rozwiniętego układu poduszek, żeby był przyklęk. I sprawdzone w OMSI , że tak jak napisał zenedykt, że punkt 13 to otwieranie tylnich drzwi, lecz przez kierowce i na stałe do póki nie wyłączenia przycisku to drzwi się nie zamkną. To jest przycisk to drzwi "dla wózków".

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Co do punktu (44):

Pierwsza z prawej dźwignia ma 3 położenia : "góra", "środek" i "dół".

Pozycja "środek" jest najlepsza gdy chcemy schłodzić wnętrze - wpuszcza ona nieogrzane powietrze bezpośrednio z zewnątrz. Nie nadaje się do ogrzewania.

Natomiast pozycje "góra" i "dół" wpuszczają do środka powietrze ogrzane. Pozycja "dół" jest najefektywniejsza gdy jest zimno, gdyż jest to obieg zamknięty i do autobusu nie dostaje się mroźne powietrze z zewnątrz.

Punkt (38):

"Direkt" - hamulce załączają się automatycznie gdy nie jest naciśnięty pedał gazu.

"Ein-Aus" - tryb domyślny, hamulec załącza się dopiero po naciśnięciu pedału.

Pierwszy tryb jest pomocny np. przy jeździe na długim i dośc stromym spadku, pozwala na zmniejszenie zużycia klocków hamulcowych.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Profesjonalna nazwa urządzeń pod numerem 38 to retarder, czyli hamowanie silnikiem, po lewej stronie jest automatyczne po zdjęciu nogi z gazu, ta jak napisał Mannerheim, do ostrych zjazdów z górki, a po prawej stronie włączany wspomagając hamowanie, przydatny podczas zimy.

Jeżeli mamy jeden przycisk tak jak w 92' to jest to hamowanie silnikiem po zdjęciu nogi z gazu.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

#99

NB to są wozy D86 i D92, a nie SD86 i SD92.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Szkoda, że nikt nie wie do czego służą pozostałe dwie dźwignie w panelu regulacji nawiewu. Zastanawiam się też od czego jest to pokrętło nad dźwigienkami. Co do przyklęku w piętrusach: w Londynie występuje, no ale to inne lata produkcji.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ktoś zobaczy błędy w tłumaczeniu to proszę pisać w tym temacie' date=' chętnie zmienimy jeśli będzie one poprawne :)

[/quote']

Ponieważ wyszedł angielski poradnik, pokusiłem się o poprawę i uzupełnienie opisów pulpitów. Oto one:

1. Prędkościomierz w km/h i zegar

2. Licznik przebiegu w km (zależny od roku produkcji modelu)

3. Hamulec postojowy, na klawiaturze [.]

4. Kluczyk, włącza zasilanie[E] i służy również do włączania świateł postojowych[shift+L] i mijania [L]

5. Włączenie/Wyłączenie akumulatorów, po włożeniu kluczyka należy włączyć ten przycisk, a dopiero potem zapłon (tylko w niektórych modelach)

6. Zapłon

7. Wyłączenie silnika- musi być wciśnięty dopóki się nie wyłączy

8. Światła awaryjne

9. Przełącznik skrzyni biegów, gdy wciśniemy 3 albo D [D] używane będą wszystkie biegi, gdy 2 [2] tylko pierwsze dwa biegi, gdy 1 [1] tylko pierwszy bieg będzie działał. Należy pamiętać, że aby zmienić kierunek jazdy, gdy chcemy z biegów do jazdy w przód wrzucić wsteczny (tylko w czasie postoju pojazdu), najpierw należy wcisnąć bieg neutralny N.

10. Hamulec przystankowy [Num -], należy go włączyć aby otworzyć drzwi przednie, tylne otwierane są automatycznie gdy ktoś chce wysiąść.

11. Przyciski do otwierania przednich drzwi: lewa połówka [Num /], prawa połówka [Num *]

12. Kontrolka przystanku na żądanie

13. Przełącznik wózek, jeżeli go włączysz, działa tak jak ciągle wciśnięty przycisk „na żądanie”. Jeżeli zatrzymasz autobus na przystanku z włączonym tym przyciskiem, otworzą się drzwi tylne (niezależnie czy ktoś wysiada) i pozostaną otwarte tak długo, aż nie zostanie on wyłączony. Służy on ułatwieniu wysiadania/wsiadania pasażerów z wózkami dziecięcymi, z ciężkimi bagażami oraz osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich. Może też ułatwić przewietrzanie autobusu w lecie.

14. Przełącznik „20” (tylko w D92). Włącza hamulec przystankowy i możesz otworzyć drzwi przednie, bez otwierania tylnych. Nazwa przycisku wzięła się z Berlina, gdzie ludzie mogli wysiadać przed przystankiem, ale tylko przez przednie drzwi i po godzinie 20.

15. Pedał mikrofonu, zapowiada następny przystanek na wyświetlaczy IBIS’a oraz na wyświetlaczach wewnętrznych (w D92) oraz zapowiedzią głosową (dostępne tylko dla D92 i mapą Berlina) [Q]

16. Rozkład jazdy [Home]

17. Sterownik IBIS (opis poniżej)

18. Wskaźnik ostrzegawczy ciśnienia, kiedy wskaźnik jest w górze nie ma wystarczająco ciśnienia w sprężarce i pojazd nie jest gotowy do jazdy, należy poczekać aż wskaźnik opadnie. (W nowszych modelach odpowiednik- kontrolka 23)

19. Podwójny ciśnieniomierz- ciśnienie w układzie hamulcowym (Man SD200/SD202 ma dwa systemy hamulcowe)

20. Temperatura układu chłodzenia – możesz sprawdzić, czy silnik działa prawidłowe, jeżeli jest za wysoka temperatura, to masz kłopot ;) Możesz sprawdzić efektywność ogrzewania, jeżeli ciecz jest zimna, musisz włączyć ogrzewanie bloku silnika.

21. Wskaźnik paliwa

22. Wskaźnik ciśnienia oleju

23. Kontrolka ostrzegawcza „Nie gotowy do jazdy!”, należy ruszać dopiero gdy kontrolka zgaśnie (W starszych modelach- wskaźnik 18)

24. Kontrolka tylnych drzwi. Włączana, gdy tylne drzwi są otwarte.

25. Kontrolka hamulca postojowego

26. Kontrolka poziomu wody (obecnie nie działa)

27. Kontrolka temperatury oleju (obecnie nie działa)

28. Kontrolka akumulatora. Włącza się, gdy alternator produkuje za mało energii. Przy normalnym funkcjonowaniu pojazdu, włącza się tylko, gdy silnik nie pracuje.

29. Kontrolka świateł długich

30. Kontrolka kierunkowskazów

31. Kontrolka „wózek”. Włączane, gdy pasażerowie wcisną przycisk z zewnątrz autobusu. Żeby wyłączyć kontrolkę, musisz włączyć i wyłączyć przełącznik „wózek”. Normalnie włączenie tej kontrolki oznacza, że wsiąść chce pasażer z pewnymi ograniczeniami ruchowymi i potrzebuje pomocy. Jednak w obecnej wersji OMSI nic takiego się nie wydarzy, możesz używać przycisku „wózka” sam dla siebie ;)

32. Kontrolka smarowania. Włącza się podczas jazdy, gdy system smaruje osie i łożyska..

33. Kontrolka ABS (tylko w D92). Włącza się, gdy uaktywnia się system zapobiegający blokowaniu się kół przy hamowaniu

34. Kontrolka ASR (tylko w D92). Włącza się, gdy uaktywnia się system zapobiegający poślizgowi przy ruszaniu, bądź gdy system kontroli trakcji jest wyłączony.

35. Wskaźnik zaworu bezpieczeństwa (początkowo w D88, już nie funkcjonuje)

36. Wskaźnik E-Gas (nie funkcjonuje dla D88 i nowszych)

37. Ogrzewanie postojowe. Jeżeli na zewnątrz jest zimno, szybciej nagrzejesz silnik. Chwilę zajmuje włączenie systemy po wciśnięciu przełącznika i system działa jeszcze krótką chwilę, powyłączaniu przełącznika.

38. Bezpośredni retarder (po lewej), włącza się, gdy puścimy pedał gazu.Włącz/wyłącz retarder (po prawej, niedostępne w D92), włącza się, gdy przyciśniemy hamulec. Urządzenie przydatne przy stromych zjazdach, pozwala odciążyć hamulce (nie wolno dopuścić do ich przegrzania). Powinno być wyłączone na lodzie, żeby pozwolić na precyzyjne hamowanie.

39. Włączniki świateł. Od lewej: światło nad głową kierowcy [6], na początku dolnego pokładu [7], na górnym pokładzie [8], w dalszej części dolnego pokładu [9]

40. Pedał włączenia długich świateł (tylko w SD200) [F]

41. Dźwignia kierunkowskazów (od D89 zintegrowana z przełącznikiem wycieraczek)

42. Włączniki wycieraczek (w SD202 zainstalowane w dźwigni kierunkowskazów). Działanie od lewej: szybkie działanie, włącz/wyłącz wycieraczki [W], przerywana praca [shift+W], spryskiwacz [Ctrl+W]

43. Wentylator nawiewu do kabiny kierowcy. Włączanie i ustawianie intensywności nawiewu.

44. Dźwignie sterujące ogrzewaniem przednim. Dźwignia druga od lewej decyduje o temperaturze, jaką nawiewamy do autobusu, im bliżej czerwonego znaczka tym bardziej ogrzewamy powietrze nawiewane. Dźwignia najbardziej po prawej, decyduje skąd pobieramy powietrze. Ustawienie na dole daje największą skuteczność ogrzewania, ale dociera do wnętrza najmniej świeżego powietrza, przez co mogą parować szyby (obecnie niedostępne w OMSI). Ustawienie na górnej pozycji powoduje nawiewanie świeżego zewnętrznego powietrza, ale za to mniejsza jest skuteczność ogrzewania. Najlepsze jest ustawienie pośrednie. Pozostałe dźwignie nie mają przypisanych funkcji.

45.Ogrzewanie wnętrza. Ogrzewa część pasażerską autobusu.

46. Ogrzewanie lusterek (obecnie nie działa)

47. Chłodzenie silnika (wentylator silnika). Normalnie wentylator silnika włącza się automatycznie dzięki termostatowi. Ale w niektórych modelach możesz, ręcznie go włączać.

48. Światła przeciwmgielne (tylko w D92)

49. Przełacznik ASR. Możesz wyłączyć system wspomagania trakcji (tylko w D92)

W [] znajdują się przyciski na klawiaturze odpowiadające za daną czynność (przy domyślnych ustawieniach).

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dobrze, że zrobiłeś na nowo ten opis. Bardzo mi to pomogło głównie punkt 44, bo myślałem, że każda dźwignia do czegoś a okazuje się że nie. Szkoda tylko, że nie ma jeszcze tego parowania szyb.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje kolego za ten poradnik. Teraz już wiem co jest co i łatwiej jest mi ogrzać lub ostudzic atmosfere w autobusie :]

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

ona oznacza chyba ze silnik juz idzie na maksymalnych obrotach

co innego moze wskazywac taka kontrolka na obrotomierzu/predkosciomierzu

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem po prostu sygnalizuje przekroczenie prędkości 50 km/h (mniej więcej wtedy się zapala).

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Większość starszych tachografów (nie wiem jak jest w nowych) w autobusach ma taką kontrolkę, sygnalizuje ona przekroczenie prędkości 80 km/h.

Zapala się ona przy prędkości 80 km/h i świeci się cały czas jeśli jedziemy 80 km/h lub więcej.

P.S. Nie pamiętam tylko czy zapala się przy 80 km/h czy przy 81 km/h ;)

Pozdrawiam wszystkich.

EDIT

Niech mnie ktoś poprawi jak piszę źle, coś może się nie zgadzać z prędkościami, dawno nie jeździłem autobusem :)

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

W OMSI zapala się wtedy gdy przekroczymy 50km/h.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

A widzisz, w naszych Jelczach się zapala przy 60... :>

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

W MANach sie zapala po przekroczeniu 55km/h dokładniej. Przynajmniej u nas tak jest :)

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

W MANach sie zapala po przekroczeniu 55km/h dokładniej. Przynajmniej u nas tak jest :)

Czyli w różnych maszynach tacho jest inaczej zaprogramowany.

Wszystko już wiemy :)

Czyli zapalanie się tej kontrolki zależne jest od serwisu, w którym tachograf jest serwisowany ;)

Pozdrawiam.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Panowie zrzuty powysiadały.

A tak btw to do czego jest ten zielony guziczek w 200 SD84 ? zaraz kolo lampki NŻ

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Poprawione.

A tak btw to do czego jest ten zielony guziczek w 200 SD84 ? zaraz kolo lampki NŻ

Jest to podgrzewacz postojowy silnika.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jak powstanie Ikarus to ja jego pulpit opisuje xD


Ps.(14) Hamulec przystankowy w D92

Jak to ustawić?

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.