perfect

Konwertowanie obiektów 3d - poradnik

Czy mój poradnik jest przydatny?   7 głosów

  1. 1. Czy mój poradnik jest przydatny?

    • TAK
      8
    • NIE
      3

Żeby zagłosować w tej ankiecie, prosimy się zalogować lub zarejestrować.

5 postów w tym temacie

Konwertowanie obiektów 3d - poradnik

Jakiś czas konwertuję obiekty do OMSI z Vbusa i Cities in Motion. Teraz dzięki mojemu poradnikowi będzie to mógł robić każdy.

Potrzebne programy:

Konwertowanie z Vbusa:

Blender (polecam wersję 2.49), Omsi X Converter (KLIK), Notatnik

Konwertowanie z Cities in Motion:

Blender (j.w.), Omsi X Converter (j.w.), GS File Viewer (KLIK), GS Tools (KLIK), Notatnik

Jeżeli konwertujesz z Vbusa: obiekty znajdują się w folderze scene i są zapisane w formacie *.3ds. Zacznij od punktu 7.

Jeżeli konwertujesz z CiM zacznij od punktu 1.

Cities in Motion

1. Po rozpakowaniu i zainstalowaniu, uruchamiamy program GS File Viewer.

2. Klikamy przycisk Open GS file...

3. Wchodzimy do folderu z zainstalowanym CIM i wybieramy plik objects.gs.

4. Klikamy przycisk Extract whole GS file to folder... i wybieramy dowolną lokalizację, w której rozpakuje się nasz plik GS.

2wq4rwl.jpg

5. Po ściągnięciu i rozpakowaniu programu GS Tools kopiujemy program gsobj_export.exe do folderu z obiektem, który chcemy skonwertować (obiekty znajdują się w lokalizacji podanej wcześniej w programie GS File Viewer. Budynki znajdują się w folderze Buildings. Z obiektami z innych folderów nie eksperymentowałem).

6. W danym folderze odnajdujemy plik object, przenosimy go i upuszczamy na nasz gsobj_export.exe.

2z74q4i.jpg

CiM i Vbus

7. Uruchamiamy Blendera...

8. Wybieramy przycisk file i klikamy import. W przypadku konwertowania z Vbusa 3D Studio (3ds), a w przypadku CiM Wavefront (obj)

9. Pojawia się nasza bryła. Postępujemy zgodnie z instrukcją na poniższych screenach:

j6oi93.jpg

2jt7qr.jpg

Jeżeli konwertujesz z Vbusa przejdź do punktu 15, a jeśli z CiM to do punktu 10.

Cities in Motion

10. Klikamy przycisk TAB i spoglądamy w pole zaznaczone na poniższym screenie:

2dchi0k.jpg

11. Wchodzimy do folderu SceneryObjects w katalogu z zainstalowanym OMSI i tworzymy swój folder, z dwoma podfolderami: model i texture.

12. Wchodzimy ponownie do folderu, do którego wypakowaliśmy plik objects.gs i kopiujemy stamtąd plik dds, o takiej nazwie jaką ujrzeliśmy w blenderze, do folderu texture w naszym folderze w SceneryObjects.

13. Postępujemy zgodnie z instrukcją na poniższym screenie:

2jdkpsn.jpg

14. Szukamy pliku dds, skopiowanego przed chwilą do naszego folderu i klikamy replace image. A teraz przejdź do punktu 21.

Vbus

15. Wchodzimy do folderu SceneryObjects w katalogu z zainstalowanym OMSI i tworzymy swój folder, z dwoma podfolderami: model i texture.

16. Wchodzimy do folderu, z którego importowaliśmy nasz model i kopiujemy wszystkie tekstury do swojego folderu w SceneryObjects.

17. Obiekty z Vbusa są zazwyczaj podzielone na kilka części. Na początku zajmujemy się pierwszą częścią i klikamy ją prawym przyciskiem myszy.

18. Postępujemy zgodnie z instrukcją na poniższym screenie:

2jdkpsn.jpg

19. Klikamy przycisk TAB i spoglądamy w pole zaznaczone na poniższym screenie:

2dchi0k.jpg

20. Szukamy pliku tekstury o nazwie z pola na poprzednim screenie, skopiowanego przed chwilą do naszego folderu i klikamy replace image. Punkty 17-20 należy powtórzyć dla każdej części obiektu.

CiM i Vbus

21. Następnie należy nasz obiekt odpowiednio przeskalować. Wracamy do poprzedniego widoku i wciskamy klawisz S. Teraz możemy dowolnie skalować nasz obiekt.

s2vd39.jpg

22. Po przeskalowaniu postępujemy zgodnie z instrukcją na poniższym screenie:

15i15d4.jpg

23. Sprawdzamy, czy ustawienia zgadzają się z tymi na screenie:

j7xh53.jpg

24. Plik *.x zapisujemy w utworzonym wcześniej podfolderze model w swoim folderze w SceneryObject.

25. Uruchamiamy program OMSI X Converter. Sprawdzamy, czy wszystkie opcje zgadzają się z poniższymi i klikamy Convert.

20f83yu.jpg

26. Przechodzimy do naszego folderu model i wybieramy nasz plik *.x.

27. Z byle jakiego folderu w SceneryObject kopiujemy byle jaki plik *.sco, otwieramy go za pomocą Notatnika (osobiście korzaystam z programu Notepad++ i jestem z niego zadowolony) i kopiujemy:

[friendlyname]


[groups]



[mesh]
.o3d

[collision_mesh]
.o3d

[shadow]

[fixed]

Krótkie objaśnienie:

nazwa wyświetlana w OMSI - chyba nie muszę tłumaczyć :)

ilość podfolderów - na początek zalecam jeden

nazwy podfolderów - zalecam twój nick

nazwa pliku o3d - nazwa pliku zaqpisywanego przez Blendera.

UWAGA!

Znaki < i > usuwamy!!

Prawidłowy plik SCO:

iema77.jpg

28. Otwieramy Edytor OMSI, wchodzimy w zakładkę Objects, klikamy Load, wybieramy stworzony przez nas plik SCO. Wciskamy przycisk N i cieszymy się naszym obiektem.

2s8i99d.jpg

Warto nasz obiekt porównać z innymi, tymi standardowymi w grze, aby sprawdzić czy jest dobrze przeskalowany. Jeżeli nie, należy powrócić do Blendera i poprawić to (ja nie wyłączam Blendera, dopóki nie uznam, że model zostanie poprawnie, do końca skonwertowany).

Jeżeli obiekt jest do góry nogami, to przy zapisie pliku x należy zaznaczyć opcję Flip z.

Wszelkie pytania, nieprawidłowości, prośby, ew. groźby należy kierować do mnie w tym temacie.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Czy możesz napisać poradnik, jak sprawić, by obiekty miały swoją lightmapę w nocy? Przydałoby się to zwłaszcza w przypadku neonów, bloków itp. :)

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Niestety poradnik jest niepomocny ponieważ mam problemy z importowaniem pliku .3ds. Blender pluje błędem Check Console. Nie wiem co robić.Może mi ktoś pomóc????

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

No to zacznijmy że robię tak jak jest wszystko opisane tutaj foldery wszystkie mam Texture Model itd itp. Kiedy wrzucam obiekcik na mapę jest on cały biały bez textur... O co może chodzić?

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.