kych0

Jak stworzyć/dodać własny obiekt do mapy

77 postów w tym temacie

Obiekty robi sie tak samo jak modele, czyli konwertujemy obiekt do formatu .x (można tez do .o3d)

Najlepiej jak wszystkie tekstury są w jednym pliku graficzny (dla efektów nocnych robi sie 2 lub 3 nawet)

Nastepnie robimy swój folder w Sceneryobjects np. "Moje próby" w naszym folderze robimy 2 foldery "model" i "texture"

Do nich wrzucamy odpowiednio plik .x i plik z teksturą. Następnie będzie nam potrzebny plik .sco ale tu nie musimy pisać go od zera można wsiąść jakiś i przerobić pod swój obiekt.

Przykładowy plik dla przystanku:

[groups]
2
Moje modele
Przystanki

[friendlyname]
Przystanek MZKP

[mesh]
mzkp.x

[shadow]

[matl_change]
mzkp.bmp
0
NightlightA

[matl_item]

[matl_nightmap]
mzkp2.bmp

A no i ta liczba na początku musi być odpowiednia tu jest np 2 > wyjaśnienie

0 - very important object (standard) (crossings, normal buildings, street lights, traffic lights, traffic signs, busstops)

1 - important object (bus huts, bust stop number plates, small buildings)

2 - normal object (street name signs, tiny buildings, dust bins, telephone cells)

3 - detail object (parkbenches, pollars, sandboxes ...)

Chyba wszystko. Jak ktoś wie jak dodawać kanał aplha to niech opisze bo ja jeszcze nie miałem czasu wypróbować :)

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

To teraz ja wam powiem jak skonwertować obiekt z Google SketchUp Pro do 3ds. Będziemy potrzebować wersji Pro SketchUpa która jest płatna (sami pomyślcie skąd możecie taką wziąć).

Tak więc zaczynajmy, pierw musimy stworzyć swój obiekt lub wejść do Galerii 3D SketchUpa która znajduje się tu. Wyszukujemy interesujący nas obiekt i pobieramy go w wersji .skp (SketchUp) najlepiej w jak najnowszej wersji.

Gdy już pobierzemy nasz model na dysk otwieramy go i gdy pojawi nam się ramka:

post-14-1461608380,8386_thumb.jpg

klikamy na Start using SketchUp.

Po tej czynności wystarczy jak klikniemy File->Export->3D Model i z menu wybierzemy rozszerzenie .3ds i to wszystko. Teraz używając instrukcji kycha konwertujemy nasz obiekt do o3d.

UWAGA!: Należy pamiętać że SketchUp zapisuje tekstury w formacie .jpg i nie każdy program do modelowania obsługuje ten format więc będziecie musieli sami sobie je pozmieniać. Jeżeli dużo osób będzie miało z tym problemy to napisze następną instrukcje jak to zrobić w programie anim8or.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Piszcie, piszcie, piękny temat w FAQ zaraz wyląduje :)

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

No i coś zacząłem się bawić :D Na pierwszy rzut poszła rzeszowska wielka Ci... .. cho bo dzieci tu też są :D

I są 2 problemy:

- jak ją powiększyć? Bo jak powiększam w a8 to potem znika WTF?

- Jak usunąć białe refleksy bo jeden bok i dół jest okej ale już góra i drugi bok są białe co po części widać na skrinie.

FOT:

15090134320476029359.png

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Możesz też to w blenderze powiększyć korzystając z opcji Object->Transform->Scale.

Jak konwertujesz obiekt to w programie 3d masz w tych miejscach tekstury?

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

@kych0: pierwsza liczba to ilość katalogów poniżej - masz '2', to wpisujesz dwa katalogi w osobnych linijkach.

A jak masz:

Polska

Mazowieckie

Radom

Komunikacja miejska

Przystanki

Tabliczki z liniami

Tabliczki na trzy linie

Trzy naklejki

to dajesz '8'.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Możesz też to w blenderze powiększyć korzystając z opcji Object->Transform->Scale.

Jak konwertujesz obiekt to w programie 3d masz w tych miejscach tekstury?

cipa2.th.png

Powiększyłem dzięki, problem jest tylko z tym białym i tym że jak wjadę w obiekt to on się przewraca/ spada z mapy.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie trochę odkopać temat. Zrobiłem sobie słupek ZTM-u, okej, wszystko ładnie, pięknie, ale jest.. za mały.

45018173966854763922_thumb.jpg

Wiem, że trzeba użyć skalowania, ale pojawia się pytanie - jak wielkiego? Na początku wzorowałem się na tutorialu Kycha, gdzie było pokazane, żeby Skalować *9 jakiś obiekt (przód pojazdu), a słupek był za duży.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

20181943336549768490_thumb.jpg

Okej, teraz nie skalowałem, a wyszło idealnie. :22 Annoyed:

Pojawia się teraz pytanie - jak oskryptować słupek, aby nie robić kilkudziesięciu oddzielnych, ale móc wpisywać w etykiecie po prostu nazwę przystanku? Chciałbym też tak zrobić z naklejkami na linie, ale podejrzewam, że tak już się nie da. :?

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

20181943336549768490_thumb.jpg

Okej' date=' teraz nie skalowałem, a wyszło idealnie. :22 Annoyed:

Pojawia się teraz pytanie - jak oskryptować słupek, aby nie robić kilkudziesięciu oddzielnych, ale móc wpisywać w etykiecie po prostu nazwę przystanku? Chciałbym też tak zrobić z naklejkami na linie, ale podejrzewam, że tak już się nie da. :?

[/quote']

W miejscu gdzie miałby znajdować się tekst tworzysz nowy obiekt (2 wymiarowy "plain") , nie może on przylegać do obiektu, musi być lekko oddalony o jakieś 0.02-0.1 jednostki, następnie teksturujesz ten prostokąt który stworzyłeś dokładnie teksturą która będzie oznaczeniem dla OMSI jak ma tam rozkładać się czcionka -

może ona być dowolna o dowolnej rozdzielczości, ale bez przesady :P

Stworzony materiał (czyli tekstura i jej rozmieszczenie na obiekcie) musi nazywać się jak tekstura której użyłeś.

Opiszę tu fragment pliku SCO który odpowiada za teksturę:

[code]
[texttexture]
0 - liczba początkowa - będzie to label0
Strzalki - nazwa czcionki
50 - szerokość czcionki
80 - wysokość czcionki
0 - czcionka będzie monochromatyczna i będzie można zmienić jej kolor
0 - współrzędna koloru R
0 - współrzędna koloru G
0 - współrzędna koloru B
[matl]
text.bmp - nazwa tekstury
0 - 
[useTextTexture]
0
[matl_alpha]
2 - tekstura będzie przezroczysta

[/code]

Co do tabliczek, można to zrobić na podobnej zasadzie, wykorzystując dodatkowo w pliku SCO przystanku opcję "attach" dokładnie jak to jest zrobione w niemieckich przystankach w omsi.

Parametry wyglądają tak:

[new_attachment]

attach_trans
0.02
0.02
2.0

Jest to odległość od osi współrzędnych, czyli najlepiej żeby przystanek był w jej środku, żeby można było wyznaczyć łatwiej położenie tych tabliczek programie 3D.

A jeżeli miałyby to być "naklejki" To robimy to tak samo jak to wytłumaczyłem w pierwszym przykładzie, tylko tworzymy kolejne materiały w modelu o innych nazwach, ale korzystające z tej samej tekstury.

Trochę chyba zagmatwałem sprawę;)

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

41073198183957126215_thumb.jpg

Wszystko zrobiłem według instrukcji i niestety efekt jest jak powyżej. Plik SCO poniżej.

[groups]
2
Warszawa
Slupki

[friendlyname]
Słupek przyst. ZTM - Kupiecka 01

[mesh]
slupek.o3d

[texttexture]
0
test
50
80
0
0
0
0
[matl]
textfeld.bmp
0
[useTextTexture]
0
[matl_alpha]
2

[shadow]

[boundingbox]
0.5
0.1
3.0
0
0
1.5

[cog]
0
0
1.5

[VFDmaxmin]
-0.5
-0.5
-0.5
0.5
0.5
3.5

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

41073198183957126215_thumb.jpg

Wszystko zrobiłem według instrukcji i niestety efekt jest jak powyżej. Plik SCO poniżej.

[groups]
2
Warszawa
Slupki

[friendlyname]
Słupek przyst. ZTM - Kupiecka 01

[mesh]
slupek.o3d

[texttexture]
0
test
50
80
0
0
0
0
[matl]
textfeld.bmp
0
[useTextTexture]
0
[matl_alpha]
2

[shadow]

[boundingbox]
0.5
0.1
3.0
0
0
1.5

[cog]
0
0
1.5

[VFDmaxmin]
-0.5
-0.5
-0.5
0.5
0.5
3.5

Sprawdź w pliku X swojego przystanku część od tekstur czy ich nazwa jest prawidłowa w TextureFilename

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

OK, znalazłem błąd - źle wyeksportowałem. Teraz wszystko jest OK poza jednym - tekst jest w lustrzanym odbiciu:

44040165311224033564_thumb.jpg

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

OK' date=' znalazłem błąd - źle wyeksportowałem. Teraz wszystko jest OK poza jednym - tekst jest w lustrzanym odbiciu:

44040165311224033564_thumb.jpg

W jakim programie modelujesz? Sprawdź ułożenie tekstury czy nie jest przypadkiem ułożona jako lustrzane odbicie.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

#527

Ubiegłeś mnie z tym cholernym słupkiem warszawskim - też miałem plany na słupki przystankowe (generalnie różne z różnych miast).

Natomiast co do słupka, to ja mam propozycję:

- osobno słupek z znakiem D-15/D-17 (no, a czemu nie)

- osobno tabliczka z nazwą przystanku (są przecież na jedną linię, jak masz tutaj, i na dwie linie >> http://www.ztm.waw.pl/download/inlineZdjecia/14.png )

- osobno różne naklejki (przystanek zwykły, przystanek n/ż, dla wysiadających, nocny zwykły, nocny n/ż, cokolwiek jeszcze tam macie)

- osobno puste znaki

- + dodatkowo naklejki na strefy, a co!

To wszystko byłoby łączone "punktami łączeń". Oczywiście "pola tekstowe" na nazwę i numer w ZP i numery linii.

Taka mała sugestia i EOT.

EDIT 2: A stare słupki zostaw już mi, bo stare słupki warszawskie to obecne radomskie... O, jak się ładnie porobiło, nie?

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Na wstępie chciałbym porządnie oskryptować jeden słupek, żeby w miarę wpisywania numerów linii w etykiecie pojawiały się ona w tych czerwonych prostokątach na słupku. Zobaczymy, może się uda. Życzcie mi powodzenia, bo od dzisiaj zaczynam przygodę z robieniem dodatków do OMSI. ;)

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

beztytyiy.png

Końcowy efekt zabawy z nazwą przystanku. Jest wyświetlana z obu stron. Teraz pytanie - jak należy użyć opcji Attach, żeby w miarę wypełniania rubryczek pojawiały się naklejki z liniami? A! Wiem, że to może w tym momencie pierdoła, ale da się zmienić tytuł "Etykieta 0" na "Nazwa przystanku"?

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Z Attach to musisz w słupku ustalić gdzie ma być.

Popatrz na słupki z gry.

Jakby co ja się do końca nie znam na tym.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

#530

Przyłączanie obiektów jest proste. W edytorze 3D wycinasz taki obiekt od całości i dajesz go np. na wysokość 0 - jak etykiety do przystanków z Berlina. Nie wiem dokładnie, jak to musisz ustawić, ale pewnie tak, żeby punkt 0,0,0 był tam, gdzie chcesz tą etykietę przyczepić (dziwnym trafem berlińskie etykiety nie mają definicji punktu przyczepienia, więc dlatego tak myślę).

Wracając do słupka, bierzesz współrzędne, gdzie te etykiety będą przyczepiane (pięć na stronę, bo tylko pięć etykiet na stronę pomieścisz w Warszawie, nie?) i zapisujesz jako:

[new_attachment]

attach_trans
0.042
0
2.68

na przykład.

wartości są podane poniżej attach_trans (trochę oczywiste), myślę, że to podano w XYZ. Proste, nie?

Nie... :P

Acha, jeszcze jedno - pole tekstowe na numer w ZP będzie?

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dobra, ale jak zrobić, żeby naklejka pojawiała się z dwóch stron?

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

#532

Skopiować ją i ustawić tył do tyłu, tak, aby pasowała na pusty szablon? I potem ustawić dwa pola tekstowe, jedno takie samo, jak drugie?

Ja się generalnie na modelowaniu 3D nie znam - to takie moje małe sugestie.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

#532

Skopiować ją i ustawić tył do tyłu' date=' tak, aby pasowała na pusty szablon? I potem ustawić dwa pola tekstowe, jedno takie samo, jak drugie?

Ja się generalnie na modelowaniu 3D nie znam - to takie moje małe sugestie.

[/quote']

Generalnie tył do tyłu nie, ale w modelu naklejki można tak je ustawić, żeby były w idealnych miejscach ;]

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dobra' date=' ale jak zrobić, żeby naklejka pojawiała się z dwóch stron?

[/quote']

Używasz tego samego materiału jak po "pierwszej stronie" :o, tylko żeby nie był odbiciem lustrzanym.

"Attachment"y dodaje się w SCO przystanku, wtedy kiedy wybierasz opcję w mapeditorze "attachto" wcześniej zaznaczając tabliczkę z numerem wybierasz "attpntnr" czyli kolejny numer zależnie ile masz wpisów z punktami "attach_trans"

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.