alejagwiazd87

IKARUS ( pokolenia Autobusów )

2 posty w tym temacie

IKARUS ( pokolenia Autobusów )

IKARUSY…23 lutego 1949 roku Ikarus połączył się z producentem samolotów Ikarus Gép és Fémgyár Rt.

W 1955 i 1956 roku nowe modele (Ikarus 620, 630 i 31) rozpoczęto sprzedawać w Chinach, Birmie oraz Egipcie. W 1962 roku Ikarus sprzedał za granicą 8000 autobusów. W 1970 roku firma zajęła drugie miejsce na targach Expo w Monako.

Dzięki tej nagrodzie pokazała swoją pozycję w Europie. W 1971 roku przedsiębiorstwo wyprodukowało swój 100 000. autobus, a z każdym rokiem transakcje były coraz większe. W 1973 roku koncern Ikarus stał się czwartym pod względem wielkości producentem na świecie, ale pojawił się problem braku surowców, przez co dostawy znacznie się opóźniały. Największym importerem Ikarusów były Niemcy, lecz po połączeniu NRD i RFN zyski spadły o 10%.

W 1974 roku do WPK Katowice sprowadzone zostało 15 egzemplarzy wersji Ikarus 280.02, która przeznaczona była na rynek NRD.

W 1978 roku rozpoczęto do Polski import modelu Ikarus 280.11. Do napędu tej wersji zastosowano 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Raba-MAN D2156HM6U o mocy maksymalnej 142 kW (193 KM). Jednostka napędowa zblokowana została z 5-biegową manualną skrzynią biegów Csepel ASH-75.2. W układzie jezdnym zastosowano oś przednią oraz tylną LiAZ A4 produkcji radzieckiej oraz most napędowy MVG 018.59.

Model ten eksploatowany był wyłącznie przez WPK Katowice i MZK Warszawa. W latach 1978-1979 do Warszawy dostarczono 400 sztuk tych wozów i około 300 sztuk do Katowic.

Eksploatacja podtypu ".11" ujawniła wady, utrudniające użytkowanie tego modelu przez polskich przewoźników. W wyniku ich postulatów, producent opracował zmodernizowany wariant o oznaczeniu 280.26, który wyposażony został w kabinę kierowcy oraz powiększone klapy dachowe. W układzie napędowym oraz jezdnym nie wprowadzono zmian. Pierwsze egzemplarze tej wersji pojawiły się w Polsce w 1979 roku. W 1985 roku rozpoczęto stosowanie węgierskich osi przedniej oraz tylnej typu Raba MVG 832 cechującej się zwiększoną wytrzymałością w stosunku do podzespołu produkcji ZSRR.

Od 1989 roku w modelu tym stosowano 6-biegowe manualne skrzynie biegów ZF 6S-90U, natomiast od 1990 roku istniała możliwość zamówienia 4-biegowej automatycznej skrzyni biegów ZF 4HP500 lub Voith D864.3E. Import Ikarusa 280.26 zakończony został w 1992 roku.

W roku 1984 oraz 1986 warszawski przewoźnik zakupił łącznie 11 sztuk modelu 280.46. Wersja ta wyposażona została w 2-biegową automatyczną skrzynię biegów Praga 2M70.16 produkcji czechosłowackiej.

Ze względu na wysoką awaryjność skrzyni biegów nie kontynuowano dalszych zakupów tej odmiany.

W latach 1985-1987 do przedsiębiorstw PKS trafiała wersja 280.53. Model ten dostosowany został do realizacji przewozów podmiejskich, poprzez zastosowanie zmodernizowanej 5-biegowej skrzyni biegów Csepel ASH-75.2-B6 oraz mostu napędowego MVG 118.84.

W 1990 roku do Łodzi oraz Warszawy dostarczono niewielkie partie modelu Ikarus 280.57. Do napędu tej wersji zastosowano wyposażony w turbosprężarkę silnik Raba-MAN D2156HM6UT o mocy maksymalnej 162 kW (220 KM). Jednostka napędowa zblokowana została z 6-biegową manualną skrzynią biegów ZF 6S-90U. W latach 1991-1993 prowadzona była sprzedaż modelu 280.58. Wersja ta stanowi odmianę podtypu ".57" wyposażoną w 4-biegową automatyczną skrzynię biegów ZF 4HP500 lub 5-biegową ZF 5HP500. W 1992 roku model ten przeszedł nieznaczną modernizację nadwozia poprzez zastosowanie nowego wzoru dwupłatowych drzwi.

W 1992 roku rozpoczęto sprzedaż Ikarusa 280.37. Model ten wyposażony był w silnik MAN D2866TUH o mocy maksymalnej 227 kW (310 KM) lub słabszy D2866UM01 o mocy 180 kW (244 KM). Jednostka napędowa zblokowana została 3-biegową automatyczną skrzynią biegów Voith D851.2 lub 4-biegowymi przekładniami Voith D864.3E oraz ZF 4HP500. W 1994 roku do oferty dołączył model 280.38 wyposażony w silnik MAN D2865LUH06 o mocy maksymalnej 198 kW (270 KM) współpracujący ze skrzynią ZF 4HP500. Charakterystycznym elementem autobusów serii 280 wyposażonych w silniki firmy MAN są przesunięte bliżej osi przedniej drugie drzwi pojazdu. Sprzedaż na rynku polskim modeli 280.37 i 280.38 zakończona została w 1995 roku.

W latach 1993-1997 prowadzono sprzedaż wersji 280.70 w zależności od kompletacji dodatkowo oznaczanej symbolem literowym A, B, C, D lub E. Model ten wyposażony został w zmodernizowany 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Raba D10UTS 180 lub Raba D10UTS 184 o mocy maksymalnej 180 kW (244 KM) lub 184 kW (250 KM). Silnik Ikarusa 280.70 współpracuje z automatycznymi skrzyniami biegów Voith D863.3, ZF 4HP500 lub ZF 5HP500. Wersja warszawska z 1997 jest wyposażona w klimatyzację kabiny kierowcy.

W 1999 roku przedsiębiorstwo zostało przejęte przez francusko-włoski koncern Irisbus. W 2006 roku Irisbus sprzedał koncern Ikarusbus firmie Müszertechnika. W 2002 roku Ikarus zaprezentował 18-metrową wersję autobusu napędzanego gazem ziemnym, użytkowaną przez przedsiębiorstwo TransMilenio, działające w Bogocie.

W 2006 roku Gary Urteaga, biznesmen z Peru, rozpoczął projekt dotyczący wejścia autobusów marki Ikarus na rynek Ameryki Łacińskiej. Przedsięwzięcie to zakłada produkcję autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym w wersjach 8, 12 i 18-metrowych. Oferty zostały przedstawione spółkom, które w 2007 roku ubiegały się o pozwolenie na obsługę systemu szybkiego transportu autobusowego w Limie. Zainteresowanie zakupem pojazdów okazał także rząd Wenezueli, z prezydentem Hugo Chávezem na czele.

W 2010 roku oficjalnie ukazano opinii publicznej nowe modele Ikarusa produkowane wcześniej pod nazwą A.R.C.

Ocalić od zapomnienia ...

Pozdrawiam,

Piotrek

Pouczenie:

Zamieszczone fotografie nie podlegają ochronie wynikającej z przepisów Ustawy:

Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 ) albowiem nie są publikowane w celach komercyjnych a informacyjnych, są to materiały historyczne i informacje , a Twórcy nie wnieśli zastrzeżeń do ich publikacji w Internecie , tak więc są publikowane na zasadzie Pro publico bono.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dalej galeria fotografii w tym "rodzynki" w temacie Ikarusów.

Pozdrawiam

Piotrek

Uwaga:

Zamieszczone fotografie nie podlegają ochronie wynikającej z przepisów Ustawy:

Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 ) albowiem nie są publikowane w celach komercyjnych a informacyjnych, są to materiały historyczne i informacje , a Twórcy nie wnieśli zastrzeżeń do ich publikacji w Internecie , tak więc są publikowane na zasadzie Pro publico bono.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.