alejagwiazd87

SOLARIS ( era "Solarisa")

16 postów w tym temacie

SOLARIS

Firma ta wywodzi się z założonej przez Krzysztofa Olszewskiego w 1994 roku firmy Neoplan Polska Sp. z o.o., początkowo sprzedającej na rynku polskim pojazdy niemieckiej marki Neoplan.

W 1995 roku w wyniku wygrania przez Krzysztofa Olszewskiego przetargu na dostawę 72 niskopodłogowych autobusów miejskich dla Poznania w Bolechowie pod Poznaniem zostaje uruchomiona montownia autobusów.

Produkcja w zakładzie Neoplan Polska rozpoczęła się 22 marca 1996 roku. Po realizacji zamówienia dla Poznania, firma w ciągu trzech kolejnych zdobyła pozycję lidera polskiego rynku niskopodłogowych autobusów miejskich.

Na bazie doświadczeń z produkcji pojazdów na licencji firmy Neoplan oraz w oparciu o opinie klientów, Krzysztof Olszewski wraz z grupą polskich inżynierów stworzył całkowicie nową markę pojazdu o nazwie Solaris Urbino.

Pierwszy Solaris Urbino został zaprezentowany w maju 1999 roku na poznańskich targach motor show.

1 września 2001 roku firma Neoplan Polska zmieniła nazwę na Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i stała się w 100% własnością Solange i Krzysztofa Olszewskich.

W tym samym roku firma rozpoczęła produkcję trolejbusów o nazwie Solaris Trollino. Kilka lat później, 1 lipca 2005 r. firma została przekształcona ze spółki z o.o. w spółkę akcyjną. Właściciele planowali jej giełdowy debiut jednak ostatecznie nie zdecydowali się na ten krok wybierając bankową drogę finansowania dalszego dynamicznego rozwoju przedsiębiorstwa.

W drugiej połowie lat 90. firma Neoplan Polska znacznie rozwinęła własne „Biuro Techniczne” odpowiedzialne za prace badawczo–rozwojowe. Już wówczas wykorzystywała w nim oprogramowanie komputerowe, które pozwoliło na skrócenie czasu projektowania i budowy prototypu nowego modelu do około pół roku.

Dzięki temu w początkowym okresie istnienia „Solaris Bus & Coach” wymieniał wszystkie swoje modele co 2–3 lata. Na początku obecnej dekady w „Biurze Technicznym” było zatrudnionych ponad 60 pracowników. Jesienią 2010 roku było to już 140 osób.

Obecnie prace projektowe są wspomagane programem komputerowym Siemens NX.

Firma „Solaris Bus & Coach S.A.” zatrudnia obecnie 2200 osób w Polsce i blisko 300 osób w swoich zagranicznych przedstawicielstwach.

Prezesem Zarządu firmy od początku jej istnienia do połowy października 2008 roku był Krzysztof Olszewski, wiceprezesem ds. kontaktów z klientami jego żona Solange Olszewska. W październiku 2008 r. została ona Prezesem Zarządu firmy, zaś Krzysztof Olszewski Przewodniczącym Rady Nadzorczej.

Pierwsze autobusy Solaris Urbino zostały zaprojektowane przez grupę polskich inżynierów pod przewodnictwem Krzysztofa Olszewskiego oraz we współpracy z firmą designerską „IFS Designatelier” z Berlina. W 1999 r. jako pierwszy zadebiutował miejski niskopodłogowy autobus Solaris Urbino 12, któremu nieco później towarzyszyły modele Solaris Urbino 15, oraz Solaris Urbino 18.

W roku 2000 wprowadzono na rynek najmniejszy model rodziny Solaris Urbino 9, zastąpiony w 2002 roku przez Solaris Urbino 10. Wdrożono wówczas drugą generację tych pojazdów. Dzięki udanej konstrukcji i zainteresowaniu rynku, nowa marka zaczęła się rozwijać, powstawały dalsze modele i wersje autobusów.

Podstawowym produktem firmy są miejskie autobusy niskopodłogowe serii Solaris Urbino. We wrześniu 2004 zadebiutowała nowa, III generacja autobusów Solaris Urbino., która jest seryjnie produkowana od wiosny 2005 roku. Firma produkuje oprócz tego autobusy Urbino napędzane gazem ziemnym CNG i biogazem (od 2007 r.), a także począwszy od 2005 roku pierwsze autobusy międzymiastowe Solaris Urbino 12 LE (Low Entry, czyli niskowejściowy).

W roku 2006 firma Solaris jako pierwszy europejski producent zaprezentowała seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym – Solaris Urbino 18 Hybrid. Dzisiaj w ofercie firmy Solaris znajduje się łącznie pięć różnego rodzaju autobusów z napędem hybrydowym w wersji dwunasto i osiemnastometrowej (przegubowej).

W 2007 roku firma wprowadziła do produkcji węższą o 15 cm odmianę Solaris Urbino, o długości 8,6 m, w postaci modelu Solaris Alpino, z przeznaczeniem głównie na wąskie ulice centrów europejskich miast.

W 2008 roku wprowadzono do produkcji dwa nowe modele niskowejściowe Solaris Alpino 8,9 LE oraz Solaris Urbino 15 LE.

W połowie 2009 roku powstały pierwsze prototypy autobusów międzymiastowych Solaris InterUrbino 12, które zadebiutowały 16 września 2009 podczas targów Transexpo 2009. Obecnie modele międzymiastowe Solarisa InterUrbino dostępne są w dwóch wersjach o długości 12 i 12,8 metra.

We wrześniu 2011 roku zaprezentowano prototyp autobusu miejskiego z napędem elektrycznym Solaris Urbino electric. We wrześniu 2012 roku producent zaprezentował podczas targów IAA w Hanowerze dwunastometrową wersję autobusu elektrycznego Solaris Urbino 12 electric. Pierwszy tego typu model został sprzedany do miejscowości Brunszwik w Niemczech. Jego dostawa nastąpi w roku 2013.

Autobusy Solaris Urbino, produkowane w kilku wersjach, różniących się głównie długością i pojemnością, używane są w komunikacji zbiorowej wszystkich dużych polskich miast.

W roku 2000 rozpoczął się eksport autobusów, a później również autokarów pod marką „Solaris”. Pierwsze autobusy we wrześniu 2000 trafiły m.in. do Ostrawy (Czechy) oraz do Berlina (Niemcy). Obecnie około 60% produkcji kierowane jest na eksport. Pojazdy marki Solaris eksploatowane są w 26 państwach, głównie europejskich. W 2008 roku dołączył do nich pierwszy kraj spoza Europy – Zjednoczone Emiraty Arabskie. Autobusy Solaris jeżdżą też na należącej do Francji wyspie Reunion na Oceanie Indyjskim.

W 2004 roku autobus Solaris Urbino został sklasyfikowany na 2. miejscu w konkursie Bus of the Year 2005. W tej edycji konkursu oceniającymi byli dziennikarze prasy motoryzacyjnej z 15 krajów Europy.

Firma „Solaris” jest producentem kompletnych autobusów, czyli nie korzysta z podwozi innych producentów. Wykorzystuje jednak podzespoły produkowane przez uznanych w branży producentów. Stosowane są silniki firm DAF, Cummins, MAN oraz jednostki napędowe dostosowane do zasilania gazem CNG firmy Cummins i Iveco.

Galeria będzie liczyła kilka odsłon z uwagi na ogrom materiału.

Pozdrawiam serdecznie

Piotrek

Informacja;

Zamieszczone fotografie nie podlegają ochronie wynikającej z przepisów Ustawy:

Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 ) albowiem nie są publikowane w celach komercyjnych a informacyjnych, są to materiały historyczne i informacje , a Twórcy nie wnieśli zastrzeżeń do ich publikacji w Internecie , tak więc są publikowane na zasadzie Pro publico bono.


Galeria 2


galeria c.d

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

No cóż, strasznie sie ten Solaris rozplenił :D Solarisy są tanie i mało palą, części są łatwo dostępne (i są tanie), a kto tam patrzy na awaryjność? Po co kupować droższy autobus, który sie nie bedzie psuć, jak można tanio kupić jakiś szajs, a przy naprawie tych kosztów tak nie bedzie widac.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Solaris na pewno jest awaryjny z silnikami Cumminsa - o tych słyszałem bardzo dużo złego, zwłaszcza w odniesieniu do tych mocniejszych jednostek do wozów 12m - te słabsze z Urbino 10 podobno mniej się psują. Właściwie to nie widzę sensu montażu jednostki mniejszej niż DAF PR183 9,2 l. do U12. Ostatnio widziałem SU18 z silnikiem DAF-PACCAR MX11 (ciężarowa jednostka, 11 litrów), moim zdaniem mogliby też ją ładować do bogatszych wersji InterUrbino o większym rozstawie osi. Felerne są też podobno skrzynie biegów Ecolife (Ecomat IV 6 HP czyli seria 504-604 zbiera o wiele lepsze noty niż seria Ecolife 6 AP, za to na Voithy chyba nikt nie narzeka :) ) i elektronika pokładowa.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

U mnie jeżdżą tylko z silnikami Cumminsa i strasznie sie psują. Wycieki paliwa to norma. Jeżeli chodzi o skrzynie ZF Ecolife to sprawują się dobrze. W gorszym stanie są skrzynie ZF 5 HP 500 w starszych Solarisach z I i II generacji. W Solarisach wyjątkowo felerna jest elektronika niestety. No i na zakończenie skrytykuję jeszcze komfort jazdy. Ogrzewanie jest bardzo głośne, siedzenia twarde a design fatalny (metaliczne poręcze, niebieska tapicerka), sprawia wrażenie takiego zimna.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Solaris wspina po szczeblach ale niestety są przeciwnicy i piszą że to parodia Neoplana ale lepsze to że chociaż rynek się rozwija autobusowy w kraju to ani Jelcze ani Autosany nie powstaną :(

[mod]interpunkcja się kłania...pisz poprawnie!/jss2008[/mod]

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Porównując Solarisy do innych marek można zobaczyć znaczną różnice nawet jako pasażer. Dla przykładu wsiadając do Solarisa widać ze autobus jest nowy, ale design jest taki zbyt zimny, ponury. Wchodząc do MANa Lions City widzimy zwykły nowy autobus, a wchodząc do Mercedesa Citaro od razu dostrzegamy ładny design, miękkie siedzenia. Ogólnie to w Solarisach jest najgorszy komfort jazdy, w MANach jest Ok, a w Mercach jest świetnie. Bardzo przyjemnie sie nimi podróżuje :)

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

@up nie mogę się zgodzić niestety. U nas w Poznaniu większość stanowią Urbino 18, ale Manów też troszkę mamy. Many są nieco gorzej wykonane(oprócz elektryki:D), więcej rzeczy trzeszczy itp, no i są głośniejsze. Gorzej też znoszą dziury. Solarisy natomiast zachowują się jakby mniej były zużyte.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

A o jakich rocznikach MANów i Solarisów mówisz? Bo mi chodzi o te nowe wozy, a jeżeli ty masz na myśli np. MAN-a NG313 (bez lions city) i Solarisa Urbino II 18 to się zgodze.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

To, czy Solaris jest wygodny, zależy oczywiście od jego wersji. U nas (PKM Tychy) głównie mamy SU12 III CNG. Siedzenia są wyjątkowo miękkie i komfortowe, jest też więcej miejsca na nogi w porównaniu z tradycyjnym Urbino 12.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Mam 1,87 m wzrostu i dla mnie potrzeba szczególnie dużo miejsca na nogi. W Solarisach U12 najgorzej jest w ostatnim rzędzie siedzeń tzw. trójka przy trzecich drzwiach :D Jak raz tam usiadłem to bałem się że przy hamowaniu wywale szybe przy drzwiach xD

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Mówiłem o U18 I '99 i NG313 oraz U12III i pierwszych Lionsach. Mi tam one się wizualnie podobają, nie wiem co do nich macie... No i w końcu kasa nie ucieka do Niemiec tylko zostaje u nas...

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Nie ucieka? Tak samo spiernicza za granicę, bo 3/4 wozu jest niemieckie. Jedynie fabryka jest polska.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ok, wygląd to już kwestia gustu, niech ci będzie :) ale nieukrywajmy że Solarisy są kiepskie, jest dużo felernych elementów i dziwnych rozwiązań np. co za idiota wymyślił żeby drzwi jak kogoś przytrzasną przy zamykaniu natychmiast odskakiwały, po czym ponownie sie zamykały? Przecież to powoduje, że mogą drugi raz przytrzasnąć kogoś np. jak to będzie jakaś starsza osoba. Albo ogrzewanie sterowane przez czujki. Nietrudno sie domyśleć co będzie jak czujka sie zepsuje (a dość często sie psuje). W innych modelach problem z ogrzewaniem jest najczęściej gdy zepsuje się pompa paliwowa, a w Solarisach przez głupią elektronike. A ABS? W lato na suchej drodze dziala świetnie, ale zimą to juz nie zawsze.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Wydaję mi się, że albo w twoim mieście jeżdżą starsze wersje Solarisa, albo są po prostu w fatalnym stanie technicznym. Nie ma czegoś takiego, że drzwi po przytrzaśnięciu odskakują i zamykają się ponownie (już od dobrych 5 lat). Elektryka została poprawiona. Jeśli chodzi o ogrzewanie na czujki to takie zastosowanie jest prawie u wszystkich producentów (np. Mercedes). Fakt, nie jest to najlepsze rozwiązanie. Ogólnie plastiki pracują genialnie. Widać to chociażby po Solarisach z MOBILISu, które w moim mieście nie są szczególnie zadbane pod stanem technicznym. Plastiki w ogóle w nich nie hałasują. Ogólnie (przynajmniej u mnie) Solarisy to są autobusy, które baaardzo rzadko można spotkać z jakąś awarią.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Oj, u mnie jeżeli chodzi o Solarisy to jest wręcz przeciwnie. Psują się jak głupie, zarówno te z I, II generacji jak i te z III. Często psują się te nowsze wozy np. z 2010, 2009 roku. Niektóre mają zepsute turbiny, inne mają problem z drzwiami, a jeszcze innym wycieka paliwo. U mnie Solarisy są w dobrym stanie technicznym, zadbane, ale są to poprostu graty. Jak dla mnie Solaris jest najlepszym przykładem, że autobus wcale nie musi być stary żeby być złomem.

0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.